Nieuws

Ouderwets kleien om te leren over circulariteit!

Door Admin
25 september 2023

In het kader van het Bright Festival in Geleen zijn CHILL en het Doe-Lab van het DaCapo College in Sittard gevraagd om iets te betekenen voor zo’n 600 kinderen die met techniek en duurzaamheid aan de slag willen gaan. Een leuke uitdaging! Daarom is er een workshop ontwikkeld rondom calcietkorrels en klei die samen de verzuring van de grond tegengaan.

Tijdens de workshop zijn de kinderen aan de slag gegaan met een mengsel van klei en calcietkorrels die normaal vrijkomen bij waterontharding. Ze mogen zelf iets creëren wat ze vervolgens kunnen laten drogen en in de natuur mogen zetten. Door de weersinvloeden zal het werkstukje vergaan en komen de calcietkorrels terug in de natuur terecht. Dit gaat de verzuring van de bodem tegen en dat is goed voor de natuur!

photo 2023 09 21 12.09.49

Een nieuwe bestemming voor calcietkorrels

“Het idee van het mengsel van klei en calcietkorrels is ontstaan tijdens één van de innovatietrajecten binnen het Euregionaal Maas-Rijn project Wanderful.stream. Dit project was gericht op het ondersteunen van het MKB in de Euregio in de transitie naar circulair ondernemen. CHILL was één van de partners binnen dit project in functie van het bedrijf AquaMinerals”, zo vertelt Nadja Gonnissen. Zij was als trackmanager Wanderful.stream betrokken bij dit project. “Er is gebrainstormd om een nieuwe herbestemming te vinden voor calcietkorrels die vrijkomen in het proces van waterontharding. Tevens was er de ambitie om aan de ‘herbestemming’ ook een educatief karakter te koppelen. Dus zijn we gaan testen!”

Allereerst is er begonnen met het testen van mengsels met bioplastics (afbreekbaar plastic) en calcietkorrels en hieruit bleek dat je uit die mix bepaald tuinmateriaal kan maken dat afbreekt. Maar je kan er ook boetseerspullen en -mesjes van maken. “Daar is toen het idee ontstaan om de calcietkorrels in klei te stoppen en daarnaast het boetseermateriaal te maken. Dan hebben we een heel leuk pakket voor het primair onderwijs om mee aan de slag te gaan”, legt Nadja uit. Het boetseermateriaal is er helaas nog niet, maar met de klei worden er wel al stappen gezet.

Samenwerking met het Doe-Lab

Om het idee bij het onderwijs te implementeren heeft CHILL destijds het Doe-Lab benaderd. Het resultaat is een pilot met het kleimengsel bij basisschool de Avonturijn die enthousiast werd onthaald door de leerlingen. En daarom willen CHILL en het DaCapo College de pilot graag een vervolg op grotere schaal geven. Met de workshops tijdens het Bright Festival Geleen als resultaat! “Zo proberen we onderwijs en het bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen”, sluit Nadja af.

Ook Dennis Sevriens van het Doe-Lab is blij met de samenwerking. “We willen dat kinderen niet meer standaard uit de boeken leren, maar dat ze door bezig te zijn ook aan hun kerndoelen gaan komen. Daar is dit project met de calcietkorrels en klei natuurlijk perfect voor, want kinderen leren actief over circulariteit en verzuring van de grond.” Als het aan Dennis ligt zijn er straks meer scholen die met de klei en calcietkorrels aan de slag gaan. “Dit project gaan we nog verder uitwerken en dan kunnen ze dit bijvoorbeeld ook in Venray oppikken en implementeren.”

Kleien op het Bright Festival

De kinderen op het Bright Festival zijn dus ook ouderwets aan de slag gegaan met kleien, alleen nu vermengd met de calcietkorrels (gesponsord door AquaMinerals) die ze zelf konden toevoegen. Dit allemaal onder begeleiding van het Doe-Lab alsook een ervaren professional van CHILL die betrokken is geweest bij het innovatietrack voor AquaMinerals, Lenny Wemmenhove. “Tot nu toe is het wel een succes te noemen. De kinderen vinden het leuk om iets met hun handen te maken en het heeft een impact! Ze leren zo op een leuke manier over chemie, duurzaamheid en circulariteit.”

Het was flink kneden voor de kinderen, maar uiteindelijk kwamen de leukste kunstwerken tevoorschijn. Deze mochten natuurlijk mee naar huis om dan vervolgens in de tuin te zetten en zo is de cirkel weer rond.

 

 

You cannot copy content of this page