Stories | Nieuws

ROEX Motorsport: snelheid & innovatie

Door CHILL
18/10/2022

ROEX Motorsport biedt wereldwijd een unieke dienst aan. In samenwerking met CHILL legde eigenaar Sander Roex de basis voor een gloednieuwe methode, waarmee hij kan voldoen aan nieuwe Europese regelgeving. En hij het proces tegelijk duurzamer en lokaal kan uitvoeren.

Dat je een goed idee hebt, betekent nog niet dat het in de praktijk werkt. Vooral in de wereld van techniek en chemie is dat geen gegeven. CHILL en ROEX Motorsport hebben tijdens hun samenwerking dan ook te maken gekregen met meerdere uitdagingen. “CHILL is enorm flexibel geweest”, aldus Sander Roex, eigenaar van ROEX Motorsport. “Degene die het project begeleidde, bekeek steeds hoe we ons onderzoek konden aanpassen.”

Remschijven van Ferrari’s

ROEX Motorsport herstelt carbon-keramische remschijven. Luxeauto’s van merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche zijn vaak uitgerust met deze remschijven. Het voordeel is dat ze een stuk lichter zijn en minder snel slijten dan de stalen variant, die je in de meeste auto’s vindt. Toch kunnen ze in bepaalde situaties minder goed gaan werken. Een nieuw exemplaar aanschaffen is prijzig en niet erg duurzaam. “Ik dacht: dat moet beter kunnen”, zegt Sander. In samenwerking met een productiepartner lanceerde hij een dienst waarbij hij carbon-keramische remschijven kan refurbishen.

Terug naar de tekentafel

Het refurbishproces legt een nieuw laagje frictiemateriaal bovenop de versleten remschijf. “We konden daarmee 95 procent van de originele schijf behouden”, zegt Sander. “Helaas kreeg onze productiepartner problemen tijdens de coronacrisis. Op een gegeven moment konden ze niet meer leveren.”

Daar kwam bij dat er nieuwe Europese wetgeving ontstond rondom remschijven. “We werden verplicht de minimale dikte van de originele schijf aan te houden”, licht Sander toe. “Met het proces dat tot dan toe werd uitgevoerd, lukte dat niet.” Sander besloot opnieuw naar de tekentafel te gaan om een ander proces te ontwikkelen. Zijn doel: het mogelijk maken om aan de nieuwe regelgeving te voldoen én het proces duurzamer en lokaal uit te voeren.

Het juiste netwerk

“Om een nieuw proces te ontwikkelen moet je hiervoor de juiste partners vinden”, zegt Sander. “Via mijn netwerk kwam ik bij CHILL terecht. Ik zag in hen een mogelijke partner. Na een intakegesprek bleek dat mijn project erg uitdagend zou zijn, maar dat CHILL hier wel bij zou kunnen ondersteunen.”

CHILL hielp Sander onder andere bij het aanvragen van de juiste subsidies. Daardoor kon ROEX Motorsport een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Medewerkers en studenten van CHILL hielpen daarbij. Ook gingen ze langs bij diverse fabrikanten en chemiepartijen om kennis in te winnen en testen uit te voeren. Sander: “Eigenlijk hebben we het netwerk van CHILL dus gebruikt om gesprekken te krijgen bij de juiste partijen en daar de juiste materialen te vinden.”

Van reststroom naar nieuw product

CHILL hielp ROEX Motorsport daarnaast om het proces te verduurzamen. Sander: “Toen we met het project startte, heeft CHILL direct lijntjes uitgegooid bij verschillende bedrijven. Eén van die organisaties had carbonvezel als reststroom. Met die vezel zijn we gaan testen. Sterker nog: als we het proces hebben uitgevogeld, gaan we de vezel bij die organisatie afnemen. Het was de zuiverste vezel die we vonden. En ook nog via een lokaal bedrijf, slechts een paar kilometer verwijderd van onze testlocatie. Zo zie je maar dat je via CHILL echt bij mooie bedrijven terecht kan komen.”

Frustrerend én motiverend

De materialen zijn er. Maar de volgende uitdaging staat al klaar voor ROEX Motorsport. Voor het maken van de remschijven zijn namelijk krachtige ovens nodig. “Als bedrijf krijg je nu zeer lastig een stroomaansluiting”, zegt Sander. “En zeker niet voor de hoeveelheid energie die wij nodig hebben om te testen.” Nog een bijkomend probleem: door grondstoftekorten hebben de ovens een levertijd van één tot twee jaar. “Maar die uitdagingen horen bij het ondernemen”, aldus Sander. 

Als ROEX Motorsport subsidie krijgt voor de volgende stap, acht Sander de kans groot dat hij de uitdaging opnieuw aangaat met CHILL als partner. “Als het lukt, hebben we straks iets in handen wat heel moeilijk na te doen is. Dat komt juist doordat het zo lastig is. Het is frustrerend, maar tegelijkertijd heel motiverend. Je gaat anders denken om zo snel mogelijk ‘up and running’ te zijn.”

You cannot copy content of this page