Ideeën van Porta Mosana leerlingen maken indruk

In 2020 zou Het Talent Centraal voor het eerst worden uitgerold bij CHILL. Corona gooide roet in het eten. Van de 25 bedrijfsopdrachten die we hadden klaarliggen, bleef er nog maar een paar over. Gelukkig ook deze opdracht bij CHILL: “Bedenk een duurzaam relatiegeschenk van gerecycled plastic voor het 10-jarig jubileum van CHILL.” 6 leerlingen van het Porta Mosana College uit Maastricht gingen er enthousiast mee aan de slag. Wat we dit groepje leerlingen meegaven: ga op verkenning en verras ons over 4 dagen met een aantal prototypes. Daarbij werden ze begeleid door een student van Fine Art and Design in Education (Zuyd Hogeschool Maastricht).

Alles is nieuw

Zo’n project is voor leerlingen een opeenstapeling van nieuwe ervaringen. Dat begint al met de busreis naar de Campus. Met het zelf tappen van cappuccino in de coffeecorner.
En met de samenwerking met andere leerlingen in een projectteam. Om de opdracht scherper te krijgen werd informatie vergaard en werden interviews afgenomen. Er werd gebrainstormd, gepitcht en online gepresenteerd voor een grote groep geïnteresseerden, inclusief het management van CHILL.

3 kansrijke ideeën

Van de 4 ideeën worden er uiteindelijk maar liefst 3 uitgevoerd. Dat zegt iets over de kwaliteit en creativiteit die de leerlingen hebben geleverd. Het eerste idee wordt gebruikt voor het relatiegeschenk waarvoor we dit project hadden opgezet. Het tweede idee wordt uitgevoerd als kunstwerk op de Brightlands Campus. De leerlingen die het bedachten blijven daarbij als werkstudenten betrokken. Het derde idee was commercieel gezien zo interessant, dat we het samen met onze business developers verder gaan uitwerken. Ook daarbij spelen de bedenkers een rol: zij zijn onze nieuwe opdrachtgevers!

Ook dat is weer typisch CHILL: het ene idee creëert het andere, met nieuwe kansen en mogelijkheden voor onderwijs en bedrijfsleven.

“Ik heb geleerd hoe het designproces in elkaar zit en hoe ik bepaalde vaardigheden kan toepassen in andere situaties.”

“Elke leerling zou dit moeten doen. Er zitten veel voordelen aan zoals even iets anders dan school, een leuke en leerzame ervaring met medestudenten, en ook nog een mooi certificaat!”